Sanal Gerçeklik Gündemi – 3


Podcast olarak dinle

Abone ol: AppleGoogleSpotify,  Diğer Seçenekler

(1) HTC Vive’ın geliştirici pazar araştırmasının ikinci bölümü açıklandı. Bu sefer geliştiricilerin sorunlarıyla ilgili bilgiler var.

(2) Mozilla’nın sanal gerçeklik başlıkları için geliştirdikleri internet tarayıcısı ‘Firefox Reality’nin PC için ön izleme sürümü yayınlandı. Diğer yandan 250 kişiyi işten çıkardı ve XR geliştirme ekibini dağıttı.

(3) HoloLens 2 uygulaması HoloPatient, doktorlara Covid-19 hastalarını teşhis etmede yardım edecek.

(4) Hitman III’ün PSVR desteği içereceğini duyurdu. Ocak 2021’de meraklılarıyla buluşacak.

(5) Yılın flaş VR Oyunlarından Star Wars: Squadrons, 2 Ekim tarihinde çıkıyor.

(6) 5G destekli akıllı gözlük Nreal Light, Güney Kore’de LG ve Samsung telefon seçenekleriyle satışa sunulacak.

(7) Oculus Quest kullanıcıları için pil destek ünitesi geliyor.


HoloWorld.info‘nun sunduğu youtube videoları ve podcast olarak sizler için hazırladığım geçtiğimiz haftanın sanal gerçeklik sektöründe gözüme çarpan gelişmelerin derlendiği sanal gerçeklik gündeminin 3. bölümüne hoşgeldiniz.

Videodaki tüm haberleri websitemiz üzerinden takip edebilir, ilginizi çeken haberlerin detayları için kaynak linklere ulaşabilirsiniz. Ayrıca abone olarak bu yayınlara destek olabileceğiniz gibi, sanal gerçeklik teknolojileri hakkındaki gelişmelerden haberdar olmaya devam edebilirsiniz.


(1) HTC’nin her sene düzenlediği ve 350’den fazla uygulama geliştiricinin katıldığı pazar araştırmasının 2.bölümü açıklandı. Hatırlarsanız geçen hafta açıklanan ilk bölümüyle ilgili bilgiler vermiştim. Bu hafta ise geliştiricilerin karşılaştığı sorunlara değinilmiş. ‘Karşılaştığınız en büyük donanımsal problem nedir?‘ sorusuna gelen cevap aslında sürpriz değil. Geliştiricilerin %49’u yani yarısı VR gözlüklerin fiyatlarının yüksek olması cevabını vermiş. %12’si bilgisayara bağlanma, %10 mevcut sistemleri sanal gerçeklik başlıklarıyla entegre etme gibi sorunlar yaşadıklarını ifade etmişler.

‘Mevcut geliştirme araçlarının en büyük dezavantajları nedir?‘ diye sorulduğunda geliştiricilerin %29’u multiplayer ve sosyal etkileşim özelliklerinin eksik olmasından yakınmış. %26’sı oyun motorlarının sınırlandırmalarından, %23’ü geliştirme arayüzlerinin yetersizliğinden, %17’si hazır kullanabilen öğelerin yetersizliğinden dert yanmış.

Geliştiricilere ‘Vr tabanlı uygulamaları geliştirmek ve ticarileştirmek açısından sizin için en büyük zorluk veya caydırıcı unsur nedir?‘ diye sorulduğunda %27’si hedef kitlenin azlığından, %18’i yatırımcıların ve fon sahiplerinin sektörün geleceği hakkında endişelerinden, %14’ü kullanıcı deneyimindeki zorluklardan, %13’ü ise donanım gelişiminin yavaş olmasında şikayet etmiş.

Aslında bu rakamlar bağlamında söylenecek çok şey olmasına rağmen en temel unsuru ifade etmek istiyorum. Para! Henüz yeterince yaygınlaşmamış ve satış rakamlarının geleneksel donanım ve yazılım sektörüne göre nispeten çok az olması, yatırımların geri dönüş hızının yavaş olması hala sektör önünde bir engel olarak durduğu anlaşıyor. Teknolojinin gelişimi için kesin tahminler yapmak zor. VR sektörünün nasıl gelişeceğini hep birlikte göreceğiz.


(2) Mozilla’nın Sanal Gerçeklik için tasarlanmış web tarayıcısı Firefox Reality, bir süredir bağımsız VR cihazlarda mevcuttu. Oculus Quest, Oculus Go, HTC Vive ve Pico gibi VR gözlükleri için destek sunuyordu. Mozilla, yeni PC sürümü ile WebXR özellikli tarayıcısını PC bağlantılı VR başlıklara da sunacak. 2 boyut, 3 boyut ve 360 derece görünüm özelliklerini de barındıran tarayıcı için Mozilla, gizlilik ve güvenlik özelliklerini de öne çıkarıyor. Uzun bir süredir geliştirilmeye devam eden web tarayacısının özellikleri artarak devam edecek gibi duruyordu ama diğer bir haber işlerin pek de yolunda gitmediğini gösteriyor. RtoVR sitesinin haberine göre Mozilla 250 kişiyi işten çıkarmış. ve WebXR geliştirme ekibi dağıtılmış. Neyseki sosyal etkileşim odaklı Mozilla Hub’ın geliştirilmeye devam edeceği açıklanmış. Şirket blogunda alınan aksiyonları kısa vadeli amaçlar için değil uzun vadeli sürdürülebilir bir gelecek için yaptıklarını açıklamışlar. İşten çıkarmalar için ‘Zor Zamanlarda Değişim için Çalışanlara Mesaj‘ başlıklı şirket içi yazı yayınlamış. Sanırım başlık bile mesajın içeriğini anlatmaya yetiyor. Umarım Netscape’ın başına gelenler Mozilla’nın başına gelmez.


(3) GIGXR tarafından geliştirilen ve Microsoft HoloLens 2 karma gerçeklik gözlüğü için yayınlanan HoloPatient adlı uygulama, sağlık çalışanlarına pandemi sürecinde yardım edecek. İngiliz sağlık eğitim (Health Education England) ve NHS ile işbirliğinde geliştirilen uygulamanın ücretsiz olduğunu belirtmek istiyorum. Firma yaptığı açıklamada, uygulamayı kullanmak için her hangi bir ön eğitime veya HoloLens deneyimine ihtiyaç olmadığını söylüyor. Uygulama Covid-19’la mücadele için hastalığın standartlaşmış 4 aşamasına göre çalışıyor. Hastalığa özgü belirti ve semptomları tanımak için realistik fotoğraf ve holografik videoları kullanıyor. Ayrıca uygulama ile hastalığın değerlendirmesi, risk yönetimi yapmak mümkün. Sağlık sektöründe artırılmış gerçeklik uygulamalarının artması son aylarda sıkça gördüğümüz bir durum. Bu aralar pandeminin ikinci dalgası konuşulurken sektörle alakalı yeni daha neler çıkacak birlikte göreceğiz.


(4) Half Life Alyx ve Microsoft Flight Simulator gibi yapımlara gelen sanal gerçeklik desteği, sektörü ne kadar etkiledi bilemem ama artık başka oyunlara gelen VR desteği beni şaşırtmıyor. IO Interactive, World of Assassination Trilogy kapsamında geliştirdiği ve serinin son oyunu olan Hitman 3’ü Ocak 2021’de piyasaya sürecek. Tahmin edin ne oldu. Evet yeni Hitman oyunu da VR destekli. Verilen bilgiye göre şimdilik sadece PSVR desteği alacak oyun için Ajan 47‘yi gözlüğün içinden kontrol etmek, Hitman severler için ilginç ve yeni bir deneyim olacağı kesin. Ne kadar beğenileceğini anlamamız için yaklaşık 6 ay daha beklememiz gerekecek ama merak edenler için VR destekli oynanmış oyunun tanıtım videosu yayınlandı bile. Linki websitemizdeki yazıda mevcut.


(5) Hazır oyunlardan bahsetmişken EA’dan yılın flaş sanal gerçeklik destekli oyunlarından biri olan Star Wars: Squadrons, 2 Ekim tarihinde SteamVR üzerinden Oculus, Valve Index ve HTC Vive için meraklılarıyla bulaşacak. Yıldız savaşları serisini sevenler kokpitin içinde sonsuz uzayda düşman gemileri kovalarken, yakıtın azaldığını görüp kendilerini ana gemiye mi; yoksa en yakın dost gezene mi dönmek, diye sorarken bulmuş olabilir. İşte bunları sanal gerçeklik ortamında yaşayabilmek artık mümkün olabilecek. İşin şakası bir yana, yeni çıkan oyunların VR destekli olması sektör için iyi haber. Tabi her şeyin bir bedeli olduğunu da unutmayalım. Oyun için ön sipariş fiyatı 280 TL olarak belirlenmiş. Bu arada oyunun PC, xbox, PS4 ve Epic Games üzerinden de satıldığını hatırlatalım. Yani sanal gerçeklik başlığınız yoksa ve Star Wars hayranıysanız size uygun bir seçenek var.


(6) Sanal gerçeklik başlıkları son bir kaç senedir hayatımıza girmeye başlamıştı. Ama akıllı gözlükler Google’ın Glass denemesinden sonra uzun bir süre ortadan kayboldu. Magic Leap’ın 2bin küsür dolarlık tüketicinin alamadığı gözlüğü saymazsak tabi. Magic Leap’ten ayrılan Xu Chi tarafından kurulan Nreal, 2 seneden uzun bir araştırma geliştirme sonrasında ilk ürünü Nreal Light’ı 21 Ağustos’ta Güney Kore‘de nihayet çıkartıyor. 5G destekli Samsung Note 20 ya da LG Velvet seçenekleri ile satılacak artırılmış gerçeklik gözlüğünün sadece 88 gram olması dikkat çeken noktalardan bir tanesi. Diğer özellikleri arasında 52 derecelik görüş açısı, 6 DoF (6 hareket ekseni algılama), görüntü izlemeyi de sayabiliriz. 3 boyutlu ‘Nebula‘ arayüzü ile gelen gözlük, 2 boyutlu çok kullanılan uygulamaları 3 boyuta çevirerek kullanıcının gözüne yansıtıyor. Google Chrome, Facebook, Kakao Talk, Instagram gibi çok kullanılan uygulamalarla uyumlu gözlük için belirlenen fiyat 600 dolar civarında ve sadece Güney Kore için geçerli. Dünyanın geri kalanı için fiyat ve çıkış tarihi hakkında açıklama yok. Ama bu sene için yeni ülkelerde satışa sunulduğunu görmek şaşırtıcı olmayacaktır. Satışa sunulmasında en büyük etkenin 5G altyapısı olduğunu düşündüğümüzde ülkemiz sınırları içinde görmeyi ummak bile mümkün değil.

Nreal‘ın karma gerçeklik gözlüğü kendi çapında bir bilgisayar olduğu da hatırlatmakta fayda var. Gözlükle birlikte kabloyla bağlı bir kontrolcü ve işlemci ünitesinin birlikte geldiği gerçeğini unutmamak lazım. Yani sadece gözlükle iş bitmiyor. Nreal Light, her şeye rağmen karma gerçeklik sektörü için dev bir adım. Şirketin CEO’su Xu Chi, Dünyanın ilk son kullanıcıya hitap eden AR gözlüklerini sunduğunu ve bunun mobil internet sektörü için tarihi bir an olduğu açıklamasını yaptı. Biz de bu tarihi ana şahitlik etmişler olarak akıllı gözlüklerin akibetini izlemeye devam edeceğiz.


(7) Benim gibi Oculus Quest kullanıcılarının oldukça sevineceği bir haber. Bilindiği gibi Quest kablosuz ve bağımsız bir VR başlığı. Yani cihazın çalışması için gereken tüm donanım cihazın üstünde ve hatta ön tarafında bulunuyor. Bu da cihazın kullanımı sırasında rahatsızlıklara neden oluyor. Ayrıca 2-2,5 saatlik kullanım süresi bazı kullanıcılar için yetersiz geliyordu. Bu iki probleme birden çözüm getiren VR Power Battery Pack adlı pil destek ünitesi ABD’de önümüzdeki haftalarda satışa sunulacak. 21 Ağustos’ta raflarda yerini alacak ve 60 dolara satılacak cihaz RebuffReality adlı firma tarafından üretiliyor. Firmanın iddiasına göre 10.000 mAh kapasitesi olan pil ile 8 saat VR oyun oynamak, 10 saat video izlemek mümkün. UploadVR haber sitesinin yaptığı inceleme izlemeye değer.


Sanal gerçeklik gündemi bu haftalık bu kadar olsun. HoloWorld.info‘yu twitter, instagram ve telegram hesaplarından da takip edebilir; 1 hafta beklemeden günlük gelişmelerden haberdar olabilirsiniz. Soru, öneri ve diğer her şey için yorum yapabilir, beğendiyseniz youtube kanalından veya kullandığınız podcast uygulamasından abone olabilirsiniz.

Bir sonraki bölümde görüşmek üzere…

Sağlıcakla kalın…

One comment

TATUMİGA için bir cevap yazın Cevabı iptal et

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.