Sanal Gerçeklik Gündemi – 2


Podcast olarak dinle
Abone ol: AppleGoogle, Spotify,  Diğer Seçenekler

  • (1) Google tarafından satın alınan akıllı gözlük firması North tüm faaliyetlerini durduracağını açıkladı.
  • (2) Kullanıcıların beğenisini kazanmış sanal gerçeklik oyunu Moss (2018)‘un arkasındaki stüdyo Polyarc, 9 milyon dolarlık Seri-B yatırımı aldı.
  • (3) Birinci şahıs nişancı (FPS) oyunu Onward (2020) Oculus Quest için yayınlandı.
  • (4) Yılların eskitemediği oyun Microsoft Flight Simulator’a VR desteği geliyor. Ama bir şartla!
  • (5) Bağımsız VR uygulama ve oyun geliştiricileri için Oculus’un 5.sini düzenlediği destek programı Oculus Launch Pad 2020 için başvurular başladı.
  • (6) Black Mirror dizisinden çıkmış gibi görünen AR kontakt lensleri tahmin ettiğimizden daha erken gelebilir.
  • (7) HTC her sene düzenlediği Vive geliştiricileri pazar araştırması sonucunu yayınladı.
  • (8) Steam’in her ay yayınlanan donanım ve yazılım anketinin Temmuz sonuçları açıklandı.
  • (9) HumbleBundle ve Oculus mağazada VR oyunlarda indirim fırsatı.

HoloWorld.info‘nun sunduğu youtube videoları ve podcast olarak sizler için hazırladığım geçtiğimiz haftanın sanal gerçeklik sektöründe gözüme çarpan gelişmelerin derlendiği sanal gerçeklik gündeminin 2. bölümüne hoşgeldiniz. Videodaki tüm haberleri websitemiz üzerinden takip edebilir, ilginizi çeken haberlerin detayları için kaynak linklere ulaşabilirsiniz. Ayrıca abone olarak bu yayınlara destek olabileceğiniz gibi, Türkiye’nin tek sanal gerçeklik haberleri üzerine yayın yapan kanalıyla, gelişmelerden haberdar olmaya devam edebilirsiniz.


(1) İlk haberimiz büyük balığın küçük balığı yutmasıyla ilgili. 30 Haziran tarihinde Google tarafından satın alınan akıllı gözlük üreticisi North, tamamiyle Google bünyesine geçerek kendi ürünlerini piyasadan çekiyor. 2012 yılında Thalmic Labs olarak başlayan North, 30 Haziran’daki satın alımın ardından Focals adını verdikleri akıllı gözlüklerinin üretimini “azaltacağını” açıklamıştı. Anlaşıldığı kadarıyla eski defterlerle uğraşmak istemeyen Google, 31 Temmuz itibariyle ise tamamiyle Focals akıllı gözlük üretimini durdurup tüm sistemleri kapatacaklarını açıkladılar. Daha önce satın alan kullanıcılarına ise paraları iade edilecek. Tabi ki geliştirilmekte olan Focals 2.0 akıllı gözlükler ise artık üretilmeyecek. Alınan bu kararlar ile Google’ın bu satın almadaki amacının Google Glass akıllı gözlükleri için insan kaynağını genişletmek olduğu anlaşıldı. Bu arada aklıma bazı sorular da gelmiyor değil. Acaba, Apple Glass ile benzer zamanlarda ve Apple’a rakip olabilecek son kullanıcıya hitap eden yeni bir ‘Google Glass’ gelebilir mi? Bilemiyorum ama sanırım bunun için biraz daha beklememiz gerekecek.


(2) Şirket haberleri devam ediyor ve yeni haberimiz yatırım bulan bir VR şirketi ile ilgili. Kullanıcıların beğenisini kazanmış VR oyunu Moss (2018)‘un arkasındaki stüdyo Polyarc, 9 milyon dolarlık Seri-B yatırımı aldı. Resmi blogunda yayınladıkları yazıyla yatırımı duyuran stüdyo, bu yatırımla birlikte sanal gerçeklikten sonra artırılmış gerçeklik için de oyunlar yapmayı planlıyor. Hiro Capital liderliğinde alınan bu fonla birlikte, şirkete yapılan toplam yatırım miktarı 12.5 milyon dolara ulaşmış. Şirketten biraz bahsetmek gerekirse: Polyarc, sanal gerçekliğin görsel ve etkileşimli büyüsü ile yeni ve orijinal dünyalar inşa etme mottosuyla, 2015 yılında kurulmuş Seattle merkezli bir VR/AR oyun stüdyosu. 2018 yılında yayınladıkları Moss oyunu ise her yaşa uygun tek oyunculu, aksiyon-macera-bulmaca karışımı etkileyici görsellere sahip bir sanal gerçeklik oyunu. Aldığı bu yatırımın meyvelerini takip etmeye devam edeceğim. Çünkü belli ki bu stüdyodan güzel bir şeyler çıkacak.


(3) Sıradaki haber Oculus Quest için yeni çıkan bir oyunla ilgili. Sanal gerçeklik başlıkları için oyunlar geliştiren Downpour Interactive takımı, 1 seneden fazladır üzerinde çalıştıkları FPS yani birinci şahıs nişancı oyunu Onward‘u 30 Temmuz itibariyle piyasaya sundu. Quest için 24.99 dolar fiyata satılan oyun, Oculus Rift platformu için ise aynı fiyata erken erişim imkanı sağlıyor. Yapılan ilk değerlendirmeler olumlu. Hatta, an itibariyle, en çok satanlar listesinde ise ilk sıraya yerleşti bile. Çok oyunculu, takım halinde veya tek kişi olarak oynanabilen oyunun tanıtım videosu, yıllar önce multiplayer counter strike oynadığım günleri aklıma getirdi. 2020 yılında artık deneyim tamamiyle farklı. Yeni teknolojiler, oyunu oynama deneyimi değil oyunu yaşama deneyimi sunuyor. Biliyorum oyun fiyatları yüksek, VR başlıklar bulunmuyor bulunsa bile fahiş fiyatlara satılıyor ama bu durum da bana bilgisayarların ve cep telefonlarının ilk çıktığı yılları hatırlattı. Pahalı, ulaşılamaz olduğu günleri… Şundan hiç şüphem yok. Bugün cep telefonu nasılsa, çok uzak olmayan bir gelecekte VR başlıklarda aynı hale gelecek. Her ne kadar Türkiye’de dolar kuru nedeniyle hissedemesek te dünya genelinde satış rakamlarını düşündüğümde bence gelmeye başladı bile… Bakalım zaman neler gösterecek.


(4) Sıradaki haber yılların eskitemediği oyun Microsoft Flight Simulator ile ilgili. Asobo Studio ve Microsoft‘dan geliştiricilerin düzenlediği basın brifingi sırasında açıklanan ve Microsoft Flight Simulator‘a (2020) bu sonbahar geleceği kesinleşen sanal gerçeklik desteği, VR başlık sahiplerini heyacanlandırmaya yetti. Ama hemen söyleyeyim maselef işin bir de ‘ama’sı var. Şimdilik sadece HP Reverb G2‘ye gelecek olan oyun, diğer sanal gerçeklik başlıkları için de ileri bir tarihte geleceği söylendi. Geliştiricilerin PC oyunları üzerine haber sitesi Polygon‘a yaptığı açıklamada, HTC Vive, Oculus ve Valve‘in kendi cihazları da dahil olmak üzere ek VR gözlüklere uyumluluk eklemek için HP Reverb G2 lansmanında sonra çalışmaya başlayacaklarını söylemişler. Kendi deneyimlerime göre tahminim, eğer bir tarih verilmiyorsa bir sene daha beklemek gerekebilir. Bu arada bilmeyenler için şunu hatırlatma fayda olabilir, HP Reverb G2 VR başlığı Windows Mixed Reality platformu altında Microsoft ile ortaklaşa üretiliyor. Oyunun kendisi 18 Ağustos tarihinde çıkacak olmasına rağmen Reverb G2’nin sonbaharda çıkması nedeniyle VR desteği çıkacak VR başlıkla eş zamanlı olarak eklenecek.


(5) Sıradaki haber geliştiricelere destek programıyla ilgili. Bağımsız VR uygulama ve oyun geliştiricileri için Oculus‘un 5.sini düzenlediği destek programı Oculus Launch Pad 2020 için başvurular başladı. Oculus’un VR sektörünün gelişimi için farklı eğitim alanlarından gelecek vaat eden VR içerik oluşturucularına uygulamalı eğitim ve ekonomik destek için tasarlanmış Launch Pad organizasyonu için başvurular 20 Ağustos‘a kadar sürecek. Bu yılki Launch Pad katılımcıları geçmişten farklı olarak Eylül ayında sanal bir eğitim kampına katılacak. Bu açıklamayla beraber Oculus’un blogunda 2019’un kazananlarını da açıkladılar. Şüphesiz sektörün gelişimi için geliştiricilerin olabildiğince desteklenmesi ve sanal gerçeklik alanına kanalize olmalarını sağlamak gerekiyor. Bu bağlamda bu tür organizasyon ve programlar büyük önem taşıyor.


(6) Black Mirror dizisini izleyenler bu haberimize ilgi gösterecekler. Artırılmış gerçeklik kontakt lensler üzerinde çalışan Mojo Vision adlı firmadan bir yetkilinin teknoloji haber sitesine verdiği röportaja göre, AR kontakt lensleri tahmin edilenden daha kısa zamanda hayatımıza girebilir. Mojo Vision, artırılmış gerçeklik kontakt lensleri üreten, yani gözlerinize koyduğunuz ve sadece göz bozukluklarınızı düzeltmekle kalmayan, aynı zamanda size artırılmış görüş imkanı sağlayan kontakt lensler üreten bir şirket. AR gözlüklerin bile bizim için gelişmiş bir teknoloji olduğu gerçeğini düşündüğümüzde, gelecek olan şeyin teknoloji vizyonumuzu yeniden tanımlamıza neden olduğu kesin. Fütüristik dizilerde görmeye alıştığımız lensler için çalışan Mojo Vision şirketi 2015 yılında kurulmuş. 90 kişiden fazla çalışanın olduğu firma bugüne kadar 159 milyon dolar yatırım almış. Peki bu kadar yatırım ve mesai sonrasında gözümüze sadece bir kontakt lens takarak distopik senaryolarda yaşama fırsatını bize ne zaman sunacaklar. Eğer FDA’in onayında sorun çıkmazsa firmanın açıkladığı yol haritasına göre 2022 yılında görmemiz oldukça olası. İçinde microdisplay görüntü donanımı, görüntü sensörü, göz takip sensörü, pil, 5 GHz bandını kullanan bir anten ve işlemci bulunduran küçücük lensin fiyatının ise 500-900 dolar seviyesinde olması öngörülüyor. Yani iki gözünüz için alacağınız lenslerin fiyatı yaklaşık 1500 dolar seviyesinde diyebiliriz. Twitter’da bu haberi görünce ne düşüneceğimi bilemedim. Çünkü biz henüz AR gözlüklere bile ulaşamamışken bir kaç beden üstü olan lenslerin gelecek olması, ne yalan söyleyeyim, hala inanılmaz geliyor. Gerçi biz Türk vatandaşları olarak gözlüklüksüz artırılmış rüyalar görürken; 2000’li yılların teknolojisine bile ulaşmakta zorlanıyoruz ama neyse konumuz bu değil. Takip listemin başlarına aldığım firma hakkında gelişmeleri takip etmeye devam edeceğim. Tabi ki sizde holoword.info’yu:)


(7) Bu seferki haber sektörün öncü firmalarından biri olan HTC Vive‘ın pazar araştırmasıyla ilgili. Vive geliştiricileri topluluğunun motivasyon kaynakları, hangi projelerde çalışmak istedikleri ve karşılaştığı sorunlarla ilgili her sene düzenledikleri araştırma sonuçlarında dikkat çeken detaylar var. 350’den fazla katılımcının olduğu araştırmada ‘Sanal gerçeklik sektöründe geçen yıldan bu yana neler değiştiği‘ sorusu soruluyor ve katılımcıların %53 daha fazla şirketin VR’la ilgilendiğini, %43’ü daha iyi geliştirme imkanları ve bilgi kaynaklarının olduğunu, %42’si daha çok son kullanıcıya ulaşabildiklerini ve %41’i ise daha fazla geliştiricinin VR sektörüne girdiğini söylemiş. Geliştiricilere hedef kitleniz kim diye sorulduğunda ise; %46’sı iş dünyası derken, %44’ü son kullanıcı olduğu söylemiş. İş dünyası diyenlerin oranı geçen yılki ankete göre %14 daha fazla olması dikkat çeken bir detay olarak önümüzde duruyor. Bu da şirketlerin ilgisinin ve VR’dan aldıkları verimin arttığının bir göstergesi sayılabilir. Geliştiriciler için iş dünyası bu kadar önemliyken, 2020 yılında en çok yıldızı parlayacak segment sorulduğunda %69’u VR oyun demiş. %63 simülasyon derken %41 ise eğitim sektörü olarak cevap vermiş. Konu ile ilgili merakı olanların raporu incelemesini tavsiye ediyorum. Linkleri sitemizdeki yazıda bulabilirsiniz.


(8) Steam kullanıcılardan aldığı datalara göre her ay yayınladığı donanım ve yazılım anketinin Temmuz ayı için VR ile ilgili sonuçları açıklandı. Haziran ayına göre en fazla yükselişi gösteren başlık %1,55 ile Steam’in kendi markası Valve Index oldu. Sonra sırasıyla Oculus Quest ve Oculus Rift S steam üzerinde kullanımı artan başlıklar olarak Temmuz ayına ismini yazdırdı. Genelde birinciliği kimseye kaptırmayan HTC Vive’ın kullanım oranı %23. Rift S %22 ve üçüncü olarak %14 ile Valve Index geliyor. Steam üzerinde sanal gerçeklik başlığı kullananların tüm kullanıcılara oranı ise %1.93. Yani yaklaşık her 50 kişiden biri sanal gerçeklik başlığı kullanıyor. Oran düşük görünebilir fakat hem VR başlığı hemde VR oyun fiyatlarını düşündüğümüzde kullanım oranın artması için bir süre daha beklememiz gerecek.


(9) Bu haftanın son haberi VR oyun severleri için dikkate değer zira oyunların fiyatları göz önüne alındığında her kuruşun değeri var. HumbleBundle Steam üzerinden PC bağlantılı başlıklar için bir çok oyunu destekleyen indirim kampanyası başlattı. %90’lara kadar varan indirimler sağlayan site TL fiyatlandırması ile biz Türk kullanıcılar için az da olsa bir miktarda bu şekilde kazanç sağlıyor. Maalesef bu video yayınlandığında bitmek üzere olacak kampanyada dikkat çeken oyunlar arasında; FALLOUT4 WindowsMR, HTC Vive destekli olarak %70 indirimle 125 TL, SUPERHOT VR %40 indirimle 105 TL, ZERO CALIBER VR %25 indirimle 130 TL’den satılıyor.

Ayrıca Oculus mağazada da yaz indirimlerin başlamasıyla bir çok oyuna indirimle sahip olabilmek mümkün. İndirim oranı %20 ve %30 arasında değişen kampanya 9 Ağustos’a kadar devam edecek. Oculus mağazasında ise dikkat çeken indirimlerin başında SUPERHOT VR ve PISTOL WHIP bundle oyunu var. 2 oyuna birden %29 indirimle 35 dolara sahip olmak mümkünken, VIRTUAL DESKTOP’a 16 dolar, GUN CLUB VR 14 dolar, THE CLIMB‘ı ise 22,5 dolara alabilmek mümkün. Ayrıca günlük yapılan indirimleri takip ederek başka oyunlara daha düşük fiyattan ulaşabilmek mümkün. PC oyunlarını düşündüğünüzde fiyatlar yüksek kaçabilir ama sektörün yolun başında olması, kaynakların PC’ye göre kısıtlı olması ve tabiki satış rakamlarının PC oyunlarıyla karşılaştırılacak bile seviyede olmaması gibi etkenler şimdilik fiyatların düşmesine izin vermiyor.Sanal gerçeklik başlıkları yaygınlaştıkça fiyatlarında daha normal hale geleceğinden şüpheniz olmasın.

Sanal gerçeklik gündemi de bu haftalık da bu kadar olsun. HoloWorld.info‘yu twitter, instagram ve telegram hesaplarından da takip edebilir; 1 hafta beklemeden günlük gelişmelerden haberdar olabilirsiniz. Soru, öneri ve diğer her şey için yorum yapabilir beğendiyseniz youtube kanalımdan veya podcast uygulamalarından abone olabilirsiniz.

Bir sonraki bölümde görüşmek üzere…

Sağlıcakla kalın…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.