Sanal Gerçeklik Gündemi – 1


Podcast olarak dinle
Abone ol: AppleGoogle, Spotify,  Diğer Seçenekler

  • (1) Oculus Quest’in yeni versiyonunun fotoğrafı bir twitter hesabı tarafından sızdırıldı.
  • (2) Oculus VR başlıkları için sosyal etkileşim odaklı bir güncelleme yayınladı.
  • (3) Oculus Browser’a tam el ve parmak izleme özelliği içeren güncelleme geldi.
  • (4) Koreli bir haber sitesi, LG’nin artırılmış gerçeklik gözlüğü planlarını sızdırdı.
  • (5) Artırılmış gerçeklik firması BlippAR, cep telefonu firması için AR destekli dünyanın ilk canlı lansmanını gerçekleştirdi.
  • (6) Facebook VR gözlükler için holografik ekran üzerinde çalışıyor. Hatta bunun nasıl çalıştığını açıklayan teknik bir döküman bile yayınladılar.
  • (7) Oculus Quest ve Rift Store’da artık Oculus SDK’ları yerine OpenXR ile yapılan VR uygulamaları kabul etmeye başladı.

HoloWorld.info websitesi, youtube kanalı ve podcast olarak sizler için hazırladığım geçtiğimiz haftanın sanal gerçeklik sektöründe gözüme çarpan gelişmelerin derlendiği bu ilk bölüme hoşgeldiniz. 


(1) İlk ve bu haftanın flaş haberi; Oculus Quest 2’ye ait olduğunu düşünülen fotoğrafların internete sızması oldu.

Mayıs Ayı’nda HP Reverb G2 sanal gerçeklik başlığı tanıtılmadan bir kaç gün önce fotoğrafları hesabından paylaşan WalkingCat takma adlı twitter kullanıcısı bu ay da Oculus VR başlığına ait fotoğrafları sızdırdı. Dahası fotoğraf paylaşıldıktan sonra bu sefer reddit’in oculus tartışma forumlarında daha ayrıntılı ve hemen hemen her açıdan çekilmiş diğer fotoğraflarının yer alması fazla uzun sürmedi. 15 Eylül tarihini de ortaya atan WalkingCat, Temmuz sonunda üretime gireceği ayyuka çıkan vr başlığının tanıtım tarihini de sızdırmış oldu.

Fotoğraflarda ilk göze çarpan detay tabi ki beyaz renkli başlığın gelecek olması. Bunun haricinde kafaya sabitleme kayışı ve daha geniş açılı kamera yerleşimi yeni tasarım hakkında ipuçları veriyor. Stereo ses sistemine sahip olduğu anlaşılan başlığın artık kulaklık gerektirmemesi de dikkat çeken detaylardan biri. 


(2) Bu arada Oculus hali hazırdaki başlıklarını geliştirmeyi sürdürüyor. Multiplayer ve sosyal etkileşim özellikleri üzerine güncelleme alan Oculus platformu ile artık ‘Herkese açık partiler‘ ve ‘Birlikte seyahat‘ özellikleri ile sosyal etkileşim bağlamında yeni özellikler olarak tanıtıldı. Sesli çağrılar yaparak mevcut arkadaşlarınız veya yeni tanışacağınız kişilerle birlikte herkese açık partiler verebilir, oyun oynayabilir, sanal gerçeklik dünyasında seyahat edebilir ve sesli sohbetler gerçekleştirebilirsiniz. Sistem tüm bunlar için toplamda 8 kişiye kadar etkileşim imkanı sağlıyor. Facebook tarafında da geliştirmelere giden Oculus, arkadaş bulmayı kolaylaştıran ve bazı gizlilik kontrolleri üzerinde de iyileştirmeler yapmış.


(3) Oculus Browser’ı da güncelleyen Oculus, sessiz sedasız deneysel bir özelliği yeni tarayıcısına ekledi. Bu güncelleme ile WebXR projeleri için tam parmak ve el izleme desteğini geldi. Bu özellik, şu anda her ikisi de ‘deneysel‘ kabul edilen bir el izleme API‘sı ve timewarp katman desteği ile birlikte gelen son 10.2 Oculus Browser’ın içinde piyasaya sürüldü.

Oculus Browser Ürün Yöneticisi Jacob Rossi, haberi twitter üzerinden duyurdu ve sırasıyla Web izleme ve sayfa izleme katmanı desteğini gösteren bir WebXR test sayfası aracılığıyla bazı örnekler verdi. Oldukça iyi çalıştığı belli olan teknolojinin kullanım alanlarının artacağını düşünmek yanlış olmaz.


(4) Koreli bir haber sitesi, LG’nin artırılmış gerçeklik gözlüğü planlarını sızdırdı. Koreli teknoloji haber sitesi etnews‘e göre LG‘den 2021 yılının sonuna doğru süper hafif (80 gr’dan az olduğu söyleniyor) AR gözlüğü gelmesi olası görünüyor. Habere göre Japon Telekom devi NTT DoCoMo ile işbirliğine giden LG Electronics gelecek yılın sonuna doğru Japonya’da artırılmış gerçeklik gözlüğünü piyasaya sürecek. LG’nin CTO’su önderliğinde geliştirilen artırılmış gerçeklik gözlüğünün bir prototipinin hazır olduğu bile söyleniyor.


(5) Artırılmış gerçeklik firması BlippAR, cep telefonu firması OnePlus’ın yeni modeli Nord için AR destekli dünyanın ilk canlı lansmanını gerçekleştirdi. Etkinliğe katılmadan önce davetiye kodu, iOS veya Android telefon ve arkanıza yaslanmanız için rahat bir koltuğun gerektiği lansmanın artırılmış gerçeklik ile evinizin oturma odanızın ortasına gelmesi oldukça ilgi çekti.

Öte yandan işin basın tarafına bakarsak, daha önce editörlerin dünyanın bir ucundan diğer ucuna giderek, diğer yüzlerce editörle cebelleşerek iletmeye çalıştığı bilgileri alması için artık rahat bir koltuk, şarjı dolu bir telefon ve stabil bir internet bağlantısı gerekiyor olması, yeni nesil habercilik için oldukça manidar olduğunu düşünüyorum.


(6) Facebook VR gözlükler için holografik ekran üzerinde çalışıyor. Bu etkileyici teknolojinin nasıl çalıştığını açıklayan matematiksel formüllerle dolu teknik bir döküman bile yayınladılar. Ben bir şey anlamadım isterseniz bir de siz şansınızı deneyin. Son kullanıcı olarak bence akılda tutmamız gereken bir şey varsa o da Facebook’un ar-ge merkezinin en çok üzerinde çalıştığı konulardan birinin de VR ile ilgili teknolojiler olduğu gerçeği.

Araştırmanın detaylarına gelirsem, holografik görüntü teknolojisi kullanarak bugüne kadar ki en ince VR gözlük konseptiyle ilgili araştırma yayınladı. Facebook Reality Labs, polarizasyon tabanlı optik katlama ve holografik lensler yardımıyla sadece 9 mm kalınlığında fonksiyonel bir VR gözlüğü oluşturmayı başardı. Henüz ‘proof of consept’ aşamasında olan araştırmanın insan gözünün görme kapasitesinin tamamına yakınını kullanma potansiyeli olduğu söyleniyor. Güneş gözlüğü şeklinde bir VR gözlüğü sektördeki her şirketin rüyalarını süslüyor. Bu hikaye daha yeni başlıyor ve ben  gelişmeleri takip etmeye devam edeceğim.


(7) Bu haftanın en güzel haberini sona sakladım. En azından gelişmenin VR başlık kullanıcılarının hayatına çabucak girme potansiyeli var.  Oculus, yayınladığı yeni bir güncelleme ile Oculus SDK’ları yerine OpenXR ile yapılan VR uygulama gönderimleri kabul etmeye başladı. Bu habere de en çok uygulama geliştiricileri sevindi.

Facebook, Microsoft, Nvidia, Sony, Valve ve AMD gibi bir çok firma tarafından desteklenen OpenXR, VR ve AR donanımı, oyun motorları ve içerik arasındaki temel bağlantıyı birleştirmeyi ve birlikte çalışabilir ekosistem oluşturmayı amaçlayan telifsiz bir standart. Geliştirici yazdığı uygulamayı, mesela, aynı anda Oculus Quest, Rift, HTC Vive, SteamVR, HoloLens ve uyumlu bir çok gözlük platformu ile çalışabilir kılacak. Geliştiriciler, bu sayede tabiri caizse bir taşla kuş sürüsü vurabilecek.

Dünyanın en büyük teknoloji firmaları tarafından desteklenen bir standartın, sektörün en çok satan VR başlıklarınca da resmen kabul edilmeye başlanması oldukça umut verici bir gelişme. Son aylarda artan satış rakamları bu söylediklerimi destekler nitelikte.


HoloWorld olarak gelişmeleri takip etmeye devam edeceğiz…

Bir sonraki bölümde görüşmek üzere…

Sağlıcakla kalın…

Not: Hayatımda ilk defa video içerik üretimi yapıyorum. Acemiliğimi bağışlayın. Abone olarak veya beğenerek destek olursanız sevinirim.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.